Regulamin EDUKACYJNEGO PROJEKTU CZYTELNICZEGO
"PAPIEROWE MOSTY"2019-20
przygotowany przez Bibliotekę Pedagogiczną w Ciechanowie Filię w Pułtusku
- Postanowienia ogólne:
- pomysłodawcą projektu jest Biblioteka Pedagogiczna w Ciechanowie Filia w Pułtusku (zwanym dalej pomysłodawcą)
- przedsięwzięcie adresowane jest do: członków sieci współpracy i samokształcenia, bibliotekarzy i polonistów oraz wychowawców z SOSW w Pułtusku.
- podmiotem projektu są uczniowie kl. IV i V. Uczeń przechodząc z nauczania zintegrowanego do nauczania przedmiotowego napotyka szereg trudności, które – chcemy mu pomóc pokonać. Wydaje się, że dobrą metodą będzie proponowany przez pomysłodawcę powyższy projekt
- czas realizacji projektu – od 01. 10. 2019 r. do 31. 05. 2020 r.
- Cele ogólne:
- zwrócenie uwagi na diagnozowany przez coroczne badania Biblioteki Narodowej systematyczny spadek czytelnictwa wśród Polaków i wykorzystanie projektu do zwiększenia aktywności czytelniczej dzieci,
- budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych, inicjowanie mody na czytanie,
- podkreślenie konieczności tworzenia przez środowiska szkolne warunków do skutecznej edukacji czytelniczej w szkole,
- wyjście naprzeciw następującym priorytetom polityki oświatowej MEN na rok 2019/20:
- profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych
- wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych
- rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów
- integracja szkół biorących udział w projekcie poprzez świadomość czytania tych samych lektur
- stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci
- poznanie twórczości przeznaczonej dla dzieci
- rozwijanie wyobraźni dzieci
- rozwijanie umiejętności słuchania języka literackiego i posługiwania się nim
- kształcenie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych
- doskonalenie czytania z podziałem na role
- wzbogacanie biernego i czynnego słownika dzieci
- kształcenie umiejętności wyrażania myśli w formie zdania
- lepsze zrozumienie zawiłej, nie zawsze jednoznacznej rzeczywistości,
- pomoc w uświadomieniu sobie złożoności wielu kwestii
- Cele szczegółowe:
Dzięki różnorodnym działaniom uczeń:
- interesuje się książką
- interesuje się czytaniem
- korzysta z biblioteki
- uważnie słucha czytanych utworów ( np. bajek, baśni) i wypowiedzi innych uczniów
- korzysta z przekazywanych informacji
- czyta utwory wskazane przez nauczyciela z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji
- czyta z podziałem na role
- mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, moduluje głos- uczestniczy w rozmowie na tematy inspirowane literaturą: poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych
- dba o kulturę wypowiadania się: poprawnie artykułuje głoski, akcentuje wyrazy, stosuje pauzy i właściwą informację w zdaniach
- uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego
- odtwarza z pamięci teksty dla dzieci
- ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, bajką
- wykonuje proste rekwizyty i umie posłużyć się nimi w odgrywanej scence- wykorzystuje znane techniki plastyczne w pracy nad scenografią i plakatem - aktywnie pracuje w grupie w celu wykonania zadania.
- Przedmiot przedsięwzięcia:
Pomysłodawca proponuje, aby z podanych poniżej lektur wybrać przynajmniej jedną w miesiącu, zapoznać uczniów z fragmentami, zachęcić jak największą liczbę dzieci do przeczytania w/w lektury, podyskutować na jej temat uwypuklając wartości z niej wynikające oraz utrwalić jej treść poprzez zabawę (teatrzyk, zapamiętanie najciekawszych myśli, plakat czy inną zaproponowaną przez uczniów formę). Zestaw lektur na poszczególny miesiąc:
- październik:
Kapelusz Pani Wrony D. Parlak
Małe historie o wielkich marzeniach M. H. Milewskiej
Wybrane Wiersze Tuwima
Cudaczek Wyśmiewaczek J. Duszyńskiej Katarynka B. Prusa
- listopad :
Wybrane Wiersze ks. J. Twardowskiego
Wybrane Wiersze E. Szelburg – Zarembiny
Pięciopsiaczki W. Chotomskiej
Hobbit czyli tam i z powrotem J. R. R. Tolkiena Pilot i ja A. Bahdaja
- grudzień:
Opowieści z Narnii C.S. Lewisa
Królowa Śniegu H. Ch. Andersena
Janko Muzykant H. Sienkiewicza
Chłopiec, który hodował smoki A. Sheperta Chłopiec, który żył ze smokami A. Sheperta
- styczeń:
Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek J. Bednarek
Akademia Pana Kleksa J. Brzechwy
Bracia Lwie Serce A. Lindgren
Mio, mój Mio A. Lindgren Serce pirata B. Pludra
- luty:
Fasola Eulalii J. Bednarek
Rodzina Wafelków. Porady na dziecięce sprawy J. Krzyżanek
Wybrane Wiersze M. Konopnickiej
Jak to ze lnem było M. Konopnickiej Legendę O Piaście Kołodzieju
- marzec:
Zagadka kapsuły czasu Z. Staniszewskiej
Mity greckie dla dzieci G. Kasdepke
BezNudna wyspa A. Frączek
Dinozaury i zwierzęta prehistoryczne Wybrane wiersze M. Strzałkowskiej
- kwiecień:
Przygody Filonka Bezogonka G. Knutssona
Kajtkowe przygody M. Kownackiej
Kaczka w berecie A. Frączek
Wierszykarnia D. Wawiłow Przyjaciele G. Kasdepke
- maj:
Nasza mama czarodziejka J. Papuzińskiej
Jeśli bocian nie przyleci, czyli skąd się biorą dzieci A. Frączek
Wybrane Wiersze H. Niewiadomskiej
Opowiadania z Doliny Muminków T. Jannson
Puc, Bursztyn i goście J. Grabowskiego
- Warunki i zasady uczestnictwa:
Udział w projekcie jest bezpłatny nikt na nim nie zarabia ani nie otrzymuje dofinansowania. Szkoły, które zdecydują się wziąć udział w projekcie proszone są o zgłoszenie się drogą meilową (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) do końca września 2019 r.. Prosimy o podanie nazwisk osób odpowiedzialnych celem przygotowania dla nich dyplomów potwierdzających uczestnictwo. Jako potwierdzenie wzięcia udziału w projekcie, szkoły dostarczą do pomysłodawcy wykonane przez uczniów (nie więcej niż dwa z danej szkoły) plakaty zachęcające do czytania w terminie do 10 czerwca 2020 roku. Najciekawsze plakaty wraz z informacją o wzięciu udziału w proponowanym projekcie zostaną umieszczone na stronie biblioteki.