W ramach doskonalenia zawodowego 20. października 2011 r. w naszej bibliotece odbyło się szkolenie dla nauczycieli bibliotekarzy z powiatu pułtuskiego: „Promocja i Public Relations w Bibliotece”, które poprowadziła Izabela Kosiorek.



Program szkolenia zawierał m.in.:          

· podstawowe definicje związane z promocją,                                                         
· przedstawienie promocji jako części marketingu mix
· istotę marketingu mix w sferze usług,  
· elementy programu promocyjnego instytucji usługowych,                               
· określenie celów promocji w bibliotece,                                          
· formy promocji w bibliotece (wewnętrzna i zewnętrzna),                                 
·  znaczenie, formy i środki public relations i publicity (budowania reputacji),                         
· elementy identyfikacji wizualnej (np. ekslibris, kolory, druki firmowe, ulotki),                 
· badania marketingowe stosowane w konstruowaniu planu promocji biblioteki: analiza SWOT i inne techniki badawcze,                                      
· składniki planu promocji,                                                  
· przykłady planu promocji biblioteki,                                                  
· propozycje działań promocyjnych.    
                                       
 Dzięki temu spotkaniu udało nam się osiągnąć założone cele:                       
  · zapoznać nauczycieli z wiedzą dotyczącą promocji,                  
  · zainteresować nauczycieli wykorzystaniem naszych zasobów multimedialnych i dydaktycznych poprzez wybór zastosowanej formy przekazu (prezentacja multimedialna),
  ·  podtrzymywać więzi i współpracę z nauczycielami powiatu pułtuskiego.                               

   Podczas prezentacji zwrócono  szczególną uwagę na to, że promocja powinna służyć poprawie funkcjonowania biblioteki, często dobra promocja jest warunkiem jej istnienia. Poza tym, możliwość zastosowania niektórych form promocji usług  bibliotecznych, ze względu na brak funduszy, jest  ograniczona. W zasadzie reklama, jako forma odpłatna i przygotowana przez firmy zewnętrzne, nie jest możliwa. Dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie samych pracowników biblioteki. Od bibliotekarzy, ich zdolności komunikacyjnych, fachowości i inwencji zależy, jak będą postrzegani przez odbiorców usług bibliotecznych.
W podsumowaniu przypomniano istotne cele promocji w bibliotece, np.: popularyzację zasobów i usług, edukację  lokalnego środowiska, animację życia kulturalnego, informatyzację  środowiska lokalnego, rozwój  biblioteki. 
     Mamy nadzieję, że nasze szkolenie zainspirowało i zmotywowało Koleżanki do podjęcia działań na rzecz promocji i budowania pozytywnego wizerunku ich placówek.
     Za liczne przybycie bardzo dziękujemy i zapraszamy do odwiedzania Biblioteki Pedagogicznej w Pułtusku.

xxx