24 marca 2011 r. w naszej placówce odbyło się spotkanie zespołu samokształceniowego na temat: Formy pracy z czytelnikiem, przygotowane i przeprowadzone przez nauczyciela bibliotekarza Dorotę Karkowską. Celem warsztatów było upowszechnianie bibliotekarstwa aktywnego. Po ich zakończeniu bibliotekarze będą umieli zaplanować i realizować różne formy pracy z czytelnikiem.
Treść szkolenia:
- Praca z czytelnikiem jako zjawisko komunikacyjne.
- Zakres i charakter działań podejmowanych przez bibliotekarza w pracy z czytelnikiem:
- informacyjno – sygnalne – polegające na powiadamianiu użytkowników o posiadanych zbiorach, rodzajach usług oraz o sposobach użytkowania biblioteki,
- stymulacyjne – inicjujące i ukierunkowujące wybór ( przez użytkownika) zaoferowanych zbiorów,
- usługowe – których istota sprowadza się do świadomego sposobu realizacji usług bibliotecznych przez bibliotekarzy,
- informacyjno – poznawcze – polegające na bezpośrednim dostarczaniu użytkownikom informacji zagadnieniowych.
Podział form i zasady ich realizacji. Stworzenie scenariuszy wybranych form.
- Formy indywidualne – objaśnienia, rozmowy, instruktaż użytkowania programu wyszukiwawczego, listy lektur
- Formy poglądowe – to różnego rodzaju powiadomienia, plakaty, afisze, strona internetowa, ekspozycje, foldery z informacjami o bibliotece i jej zbiorach
- Formy zbiorowe i zespołowe – prelekcje, odczyty, opowiadanie i czytanie, wycieczki, konkursy, inscenizacje, wieczory literackie, imprezy, lekcje biblioteczne, spotkanie autorskie, dyskusje, koło zainteresowań
Różne formy pracy z czytelnikiem
- towarzyskie spotkania z książką i jej bohaterami czyli zajęcia rozrywkowe o tematyce literackiej (konkursy biograficzne, zagadki bibliograficzne, adaptacje filmowe powieści, zgaduj-zgadule)
- formy słowno – wizualne (konkursy czytelnicze, turnieje czytelnicze)
- formy słowne – przeglądy bibliograficzne, czyli prezentacje książek i innych zbiorów (odczyty, pogadanki, spotkanie autorskie, wieczory literackie, dyskusje nad książką)
Podanie bibliografii. Ewaluacja warsztatów.
Bibliografia:
- Andrzejewska J. Bibliotekarstwo szkolne w teorii i praktyce, T. 2, Wydaw. SBP, Warszawa 1991.
- Wojciechowski J. Podstawy pracy z czytelnikiem, Wydaw. SBP, Warszawa 1991.