We wtorek, 19 września Bibliotekę Pedagogiczną odwiedzili uczniowie klas I-IV wraz z nauczycielami ze Szkoły Podstawowej im. Ks. Jana Twardowskiego w Gzowie. Uczniowie, podzieleni na grupy wiekowe, uczestniczyli w lekcji bibliotecznej na temat Emocji w życiu ucznia, podczas której dowiedziały się, że emocje określają stan zarówno fizyczny jak i psy-chiczny człowieka, że pojawiają się nagle, równie szybko też znikają, że występują w związku z prze-życiami, zdarzeniami, ludźmi.
Uczniowie uczyli się rozpoznawania własnych emocji, analizowali odczucia zachodzące w psychi-ce i w ciele na skutek wystąpienia konkretnej emocji: radości, złości, smutku czy strachu…

Rozpoznawanie emocji jest bardzo ważne w procesie uświadomienia sobie, co aktualnie czujemy i kim jesteśmy, dlatego szczegółowo omówiono objawy i reakcje towarzyszące konkretnym przeżyciom dzieci. Oprócz rozróżniania kolejnych emocji na podstawie analizy swoich przeżyć, ilustracji i grafik, uczniowie odgrywali scenki rodzajowe, adekwatne do zaanimowanej przez prowadzącą sytuacji.
Ważnym etapem lekcji było wspólne zastanawianie się, jak radzić sobie z emocjami zwłaszcza tymi mniej przyjemnymi, zarówno w domu, jak i w szkole? Jak przeżyć ten stan w sposób godny, świadomy, nienarusza-jący przestrzeni i prywatności domowników bądź rówieśników w klasie/szkole, a oczyszczający umysł i ciało z nadmiaru nagromadzonej w nim negatywnej energii…?

Dla wzmocnienia przekazu merytorycznego, podczas lekcji wykorzystano wiersze pisarzy dziecięcych, trafnie odzwier-ciedlających stany emocjonalne właśnie dzieci: jak np. Zły humorek Doroty Gellner, Lwy Hanny Jauszewskiej, List do kolegi oraz Pożałuj mnie! Ewy Szelburg Zarembiny, czy Żabka Hela Justyny Goduli, psycholożki. Zastosowane zostały wybrane mnemotechniki, graficzne pomoce dydaktyczne z rysunkami, zdjęciami oraz emotkami uczuć i emocji i ich nazwami. Dużym zainteresowaniem cieszyło się domino tematyczne Uczucia i emocje oraz gniotki antystresowe, przygotowane domowym sposobem.

Lekcji bibliotecznej towarzyszyły atrakcyjne gry i zabawy z wykorzystaniem Magicznego Dywanu i Magicznej Ściany, które przyniosły dzieciom wiele radości oraz były dobrą okazją do „rozładowania emocji” – jak to trafnie ujęła jedna z uczennic, uczestnicząca w zabawach… Działania z wykorzystaniem interaktywnych pomocy edukacyjnych zorganizo-wała nauczyciel bibliotekarz Patrycja Siemek.

Dziękujemy uczniom za wizytę w bibliotece, liczymy na kolejne spotkania. Dziękujemy paniom nauczycielkom, Joannie Banasiak, Katarzynie Januszek i Magdalenie Zielskiej za sprawną organizację wizyty. Lekcję biblioteczną przygotowała
i przeprowadziła Joanna Sobocińska, kierownik Filii.

xxx