24 kwietnia odbyło się kolejne spotkanie członków sieci współpracy i samokształcenia, tym razem na temat treningu umiejętności społecznych w przedszkolu. Wiedzą z tego zakresu podzieliła się Monika Nieroda nauczycielka z Miejskiego Przedszkola nr 3 przy Zespole Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Mjra Henryka Sucharskiego w Pułtusku. Podczas szkolenia nauczyciele dowiedzieli się, że podstawowym celem tego treningu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych u dzieci już od najmłodszych lat. Nauczyciele poznali metody i techniki, które pomagają dzieciom nawiązywać zdrowe relacje, rozwijać empatię, komunikować się skutecznie oraz radzić sobie z konfliktami i problemami w grupie. Szkolenie było bardzo inspirujące i zostało bardzo pozytywnie ocenione przez uczestników. Dzięki zdobytym nowym umiejętnościom, nauczyciele będą mogli skuteczniej wspierać rozwój społeczny swoich podopiecznych.

Jak  wygląda TUS  w praktyce? 

Trening zacznij od postawienia diagnozy, które kompetencje społeczne sprawiają dziecku kłopot i na nie kładź największy nacisk podczas zajęć. W formie zabawy angażuj wszystkich uczestników do działania w grupie. Obserwuj dziecko, jego interakcje z innymi, pytaj o jego samopoczucie i komfort. Do ćwiczeń stosuj pomoce z TUS takie jak: plansze, układanki, komiksy, gry i karty pracy. 


Wykonaj z dziećmi na przykład takie ćwiczenia: 

Odgrywanie ról 

W parach lub grupach dzieci odgrywają scenki i sytuacje społeczne. Mogą one przedstawiać konflikt, np. sytuację, kiedy wszystkie dzieci chcą się bujać, ale na placu zabaw jest tylko jedna huśtawka. Scenki dostosuj do wieku uczestników. 

Jakie to emocje? 

Daj dzieciom zdjęcia lub rysunki twarzy, wyrażających różne emocje: radość, smutek, zdziwienie. Poproś, by prawidłowo je nazwały i porozmawiajcie o tym, co może je wywoływać. 

Emocjonalne kalambury 

Dzieci w dowolny, niewerbalny sposób pokazują różne uczucia: ekscytację, strach, zniecierpliwienie. Zadaniem pozostałych uczestników jest zgadnąć, co czuje ich kolega. 

Modelowanie 

Ćwiczenie kształtujące empatię, uwielbiane przez maluchy. Dzieci naśladują ruchy Twoje lub innej, wyznaczonej osoby. Mogą też w parach pobawić się w lustro: jedno dziecko się porusza, drugie je kopiuje, po czym się zamieniają. 

Przez cały czas treningu obserwuj, jak dziecko komunikuje się i współpracuje z innymi, jak wyraża poszczególne emocje. Po każdym ćwiczeniu zapytaj o to, co czuło podczas wykonywania zadania. Na koniec podsumuj postępy dziecka i powiedz, nad czym jeszcze trzeba popracować

 

xxx